preload spinner

Tubeless

Her finder du vores produkter til opsætning af din cykel til tubeless.

Vi har fået produceret tubeless ventiler af høj kvalitet som sikrer dig det bedste resultat.

Tubeless tape er af et slidstærkt materiale med effektiv klæb, som kommer til at resulterer i en helt perfekt montering.

Når man kører ‘tubeless’ har man ingen slange i sit dæk. Navnet betyder ‘slangeløs’ og du kan slippe for mange bekymringer og problemer ved at bruge et hjul der er Tubeless ready. 

Her på siden giver vi gode råd til, hvordan du kan skifte til slangeløs, og hvad man skal være opmærksom på, både før, mens og efter man har skiftet.

 

Men hvordan fungerer et dæk uden slange egentlig? 
Tubeless fungerer ved at du bruger et dæk og en fælg der er klar til at være slangeløs, altså ‘tubeless ready’. Andre fælge kan også bruges, så længe de tilføres en bestemt type tape.

Dækket fungerer ved at der, ved hjælp af en bestemt ventil, hældes væske ned i dækket, der gør at det tætner, og forhindrer mindre punkteringer. Væsken skal blot skiftes eller toppes op halvårligt, og så er du kørende.

Fænomenet var i starten især populært ved mountainbikes, der ofte punkterede på grund af det skiftende terræn. Tubeless ready bruges dog også til racercykler. 

Hvorfor vælge tubeless? 

Mange vælger tubeless fordi man slipper for den besværlige slange. Punkteringer sker sjældnere med slangeløse dæk, og er lettere at udrede. Ved almindelige slanger kan småsten og andre bittesmå ting på vejen lave små huller i slangen som er svære at opdage, men som hurtigt kan trække luften ud og i værste fald skade dæk og fælg. 

I slangeløse dæk går væsken ind og blokerer for de sten der laver huller, så luften ikke kan trænge ud af dækket. Det betyder at du ikke kommer til at mærke små punkteringer, og skulle dæktrykket alligevel påvirkes, kan du blot lukke mere luft ind med en almindelige fodpumpe. 

Går du op i vægten af din cykel, kan en tubeless version også spare dig for værdifulde gram, når du kæmper dig op ad bjergene. Slanger vejer omkring 235 gram, men det afhænger meget af størrelsen. Har du ingen slange, skal du kun modregne vægten.

Skulle du komme ud for en stor punktering som væsken ikke kan klare, kan du i nødstilfælde bruge en almindelig cykelslange, der kan pumpes med en lille håndpumpe. Du er derfor dækket ind på både store og små skader, når du benytter tubeless dæk. 

Vær opmærksom på...

Der er få ting at være opmærksom på, når du bruger denne type dæk. Først og fremmest skal væsken i dækket genopfyldes med jævne mellemrum. Oftest skal du regne med hvert halve år. Når man topper væsken op, er det for at sikre, at der stadig er flydende væske, der kan holde luften inde, hvis der skulle komme et lille hul.

En anden vigtig ting er den nødvendige rengøring. Hvis du for eksempel skifter fra en type væske til en anden, vil det være nødvendigt at rengøre dækket, før du fylder den nye væske på. Dette gøres ved at tage dækket af fælgen, og ‘hive’ den størknede væske ud. Det kan også gøres med en svamp, vand og sæbe. Dækket skal være tørt før du sætter den tilbage på fælgen og fylder ny væske på. 

Hvordan skifter man til tubeless? 

Det er faktisk forholdsvis let at skifte til slangeløse dæk samt at skifte mellem nye og gamle slangeløse dæk.

Først skal det gamle dæk og eventuelt den gamle slange fjernes. Herefter skal du fjerne snavs fra fælgen og sikre at den er i god stand. Er fælgen ikke tubeless ready, skal du lægge tape på. 

Herefter sætter du ventilen igennem ventilhullet, og bruger et lille ventilværktøj til at spænde den godt fast. Det kan være at den skal efterspændes, når du har tilføjet væske. 

Det rengjorte dæk sættes uden på fælgen, og du tjekker om der er lukket hele vejen rundt. Derefter hælder du væsken på gennem ventilen, og drejer hjulet rundt, så hele indersiden dækkes. Lidt væske kan godt pible frem, men det må ikke vælte ud. Det kan fjernes med et viskestykke eller en klud. På den væske du bruger står der, hvor meget du skal fylde på. Til sidst fylder du luft i med en kompressor eller fodpumpe og tjekker om dækket er tæt. 

Tubeless til racercykel og mountainbike

Der findes både slangeløse dæk til racercykel og mountainbikes. Det er især populært til mountainbikes, men bruges også på racercykler. Under hvert produkt kan du se, om dækket er klar til at være slangeløs. 

Hvilke dele skal jeg bruge? 

Inden du går i gang med at skifte til slangeløse dæk, har vi lige en tjekliste med alle de ting du skal bruge:

Tubeless ready dæk

Væske til tætning af dækket

De rigtige ventiler

Eventuelt fælgtape

Du skal være sikker på at dit dæk er tubeless ready. Hos DanishBike kan du inde under selve produktet let se om dit nye dæk er klar til installationen. Her står alt du skal vide om dækkets forskellige specifikationer. 

Du skal også bruge tubeless væske. Denne type væske fås både i store dunke og nemme portionsanretninger, der er lige til at fylde på. Der findes flere forskellige væsker, for eksempel nogle der er frostsikre. En anden vigtig ting er de rigtige ventiler, der både kan bruges til at fylde væske og luft i dækket. Er din fælg ikke lavet til at være slangeløs, skal du også bruge en speciel tape til at beklæde fælgen med.

Hos DanishBike kan du få flere forskellige kits, med alt det nødvendige til at gøre din cykel slangeløs. Så er du sikker på at få elementer der passer perfekt sammen. Du kan selvfølgelig også finde alle delene enkeltvis, her på vores side.